skip to Main Content
5 Keuzemomenten Voor IT Afdelingen: Zelf Doen Of Uitbesteden?

5 keuzemomenten voor IT afdelingen: Zelf doen of uitbesteden?

In de eerste blog van dit jaar hebben we 7 uitdagingen voor mkb-ondernemers beschreven die het waard zijn om aan te pakken. Uitdaging 3 was: “Focussen op kerntaken” om daarmee te voorkomen dat zaken boven je hoofd groeien. Aangezien het op de IT afdeling bij veel bedrijven razend druk is bieden we deze 5 keuzemomenten aan om zelf te bepalen waar je mogelijk externe hulp bij zou kunnen gebruiken, want wat hoort wel of niet tot de kerntaak van jouw IT afdeling?

Keuzemoment 1: De beveiliging van informatie, websites en netwerken, is dat nog zelf te doen?

Gezien het toenemende aantal cyberaanvallen denken wij dat IT beveiliging voor steeds meer bedrijven een grotere uitdaging aan het worden is. Uitbesteden betekent bijvoorbeeld dat we hackertests uitvoeren, audits doen op de broncode en de noodzakelijke digitale beveiliging 24/7 gemonitord wordt.

Keuzemoment 2: Back-uppen op eigen grondgebied of…

Ongetwijfeld heeft jouw IT afdeling een goed back-up plan gemaakt. In een on premise omgeving worden deze back-ups mogelijk zelf uitgevoerd, maar op het moment dat het om Cloud gaat zal er al snel een externe partij bij betrokken zijn. Staat jouw data in een Nederlands datacenter en wordt het op een unieke manier met encryptie beveiligd? Is er voldoende bandbreedte beschikbaar voor een snelle restore? Over dat soort belangrijke vragen gaan we graag eens verder in gesprek om verlies, of diefstal van waardevolle data uit te sluiten. Bij twijfel geven we graag een ‘second opinion’.

Keuzemoment 3: Wat te doen met het werkplekbeheer?

De gemiddelde kantoormedewerker heeft tegenwoordig nogal wat apparaten en applicaties tot zijn of haar beschikking. Met tot gevolg dat er veel meer vragen rondom werkplekbeheer gesteld worden dan een aantal jaren geleden. Als de tijdsbesteding van IT voor het grootste gedeelte naar werkplekbeheer gaat, dan wordt het wellicht tijd om een externe partij al die vragen van gebruikers te laten beantwoorden. In een beheerabonnement voeren we de wensen van gebruikers op locatie uit en maken we vooraf een afspraak over het wenselijke aantal dagen. Maatwerk noemen we dat.

Keuzemoment 4: Zelf tijd vrijmaken voor de groeiende behoefte veilige wifi-verbindingen?

“Heeft u een wifi-netwerk voor gasten?” Ongetwijfeld wordt deze vraag steeds vaker gesteld door klanten die jouw bedrijf bezoeken. Ook worden vaste werkplekken steeds vaker afgewisseld door flexplekken en neemt het gebruik van mobiele devices en dataverslindende applicaties toe. Hoe meer druk er komt op het eigen netwerk, hoe kritischer het functioneren wordt van de wifi-verbinding. Weet je zelf hoeveel access points er nodig zijn om ook volgend jaar een goed werkende wifi-verbinding te behouden en waar deze het beste geplaatst kunnen worden? Misschien zijn andere zaken belangrijker om je mee bezig te houden…

Keuzemoment 5: Telefonie behoort dat wel tot IT?

Lang geleden toen telefonie nog analoog was behoorde het aanschaffen van telefooncentrales meestal bij de afdeling inkoop. Toen telefonie digitaal werd kwam de verantwoordelijkheid van klantcommunicatie plotseling bij de IT afdeling terecht. Maar klopt dat wel? Want met Hosted VoIP nemen we het volledige beheer eenvoudig over. Tegen aantrekkelijke kosten, met altijd up-to-date software en een abonnementsvorm waarbij eenvoudig op- en afgeschaald kan worden als er meer of minder werknemers in dienst komen.

Wat leveren deze vijf keuzemomenten op?

Gemak en tijd, wat de mogelijkheid geeft om de vrijgekomen tijd beter en effectiever in te zetten. Het is namelijk veel interessanter voor IT managers om zich met echte innovatieve business dan met ondersteunende zaken bezig te houden. Eens? We praten graag eens verder als je besloten hebt om het niet allemaal zelf meer te willen doen, maar ook om eens door te praten over innovatieve verbeteringen op het gebied van IT.

Meer informatie over onze diensten of een prijsopgaaf op maat?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op via sales@bcmd.nl, het contactformulier of telefoonnummer 085 – 489 16 00.