Je herkent het vast wel: je hebt een nieuwe telefoon, probeert je aan te melden…
7 oorzaken van gegevensverlies die je maar beter kunt voorkomen
Dat het belangrijk is om regelmatige back-ups te doen van al je bestanden dat hoeven we niemand uit te leggen. Maar er zijn nog andere potentiële valkuilen die gegevensverlies kunnen opleveren die vaak over het hoofd worden gezien. In deze blog bespreken we zeven oorzaken waar je mogelijk niet gelijk aan denkt.
Oorzaak 1: het vergeten van inloggegevens
Een veelvoorkomende, zij het onderschatte, oorzaak van gegevensverlies is het vergeten van inloggegevens. Zonder toegang tot de juiste wachtwoorden en gebruikersnamen kunnen versleutelde bestanden onbereikbaar blijven. Check bijvoorbeeld ook eens of je niet te afhankelijk bent geworden van één persoon die alles weet. Als hij/zij wegvalt dan heb je echt een probleem!
Oorzaak 2: onvoldoende back-up van mobiele apparaten
Smartphones en tablets bevatten vaak kostbare gegevens, maar het maken van regelmatige back-ups wordt vaak over het hoofd gezien. Voorkom het verlies van foto’s, contacten en bestanden door ook deze apparaten regelmatig te back-uppen. Foto’s zijn immers momenten die je niet opnieuw kunt vangen en contacten missen betekent dat personen die belangrijk voor je business kunnen zijn in de vergetelheid kunnen raken.
Oorzaak 3: natuurrampen
Best iets om vaker over na te denken en iets wat actueel is. Op veel plekken in Nederland (maar ook in het buitenland) is er vaker sprake van overstromingen. Je zult maar net zowel je server als back-up server in het water hebben staan. En is je datacenter voldoende voorbereid op de klimaatsveranderingen?
Oorzaak 4: verkeerd geconfigureerde back-up software
Dat is de situatie waarbij je denkt dat de back-up goed geregeld is, maar er belangrijke bestandstypen of mappen over het hoofd zijn gezien. Anders omschreven: niet de volle 100% wordt meegenomen in de back-up. Het zal maar net gaan om iets wat tot je kroonjuwelen behoort.
Oorzaak 5: volledig vertrouwen op de cloud
Het vertrouwen op automatische synchronisatie naar de cloud kan riskant zijn. Fouten in het synchronisatieproces kunnen leiden tot het per ongeluk verwijderen of overschrijven van waardevolle bestanden. Bovendien blijven bijvoorbeeld emailberichten die zich in de Microsoft of Google cloud zich bevinden niet eindeloos bewaard (vaak maar 30 dagen). Daarom is er vaak extra back-up nodig, bij voorkeur op minimaal drie verschillende plekken.
Oorzaak 6: verkeerd toegekende rechten
Ongeautoriseerde toegang tot gegevens door personen met administratieve rechten kan rampzalig zijn. In het ergste geval wordt er misbruik van gemaakt en is de data voor altijd verdwenen. Beheer rechten daarom zorgvuldig om potentieel gegevensverlies te voorkomen. Of laat je erbij helpen.
Oorzaak 7: verouderde back-upoplossingen
Niet investeren in bijgewerkte back-uptechnologie kan ervoor zorgen dat je gegevens verliest als gevolg van compatibiliteitsproblemen of ontoereikende bescherming tegen nieuwe cyberdreigingen. Voldoet jouw huidige back-upoplossing wel aan de vereisten die tegenwoordig (helaas) noodzakelijk zijn?
We hopen dat deze blog je inspireert om je back-up faciliteiten nog eens onder de loep te nemen. Wil je nog meer lezen kijk dan ook eens naar deze blog met 5 praktische tips om dataverlies te voorkomen of neem contact met ons op om je te laten informeren over de voordelen van back-uppen door BCMD.