Je herkent het vast wel: je hebt een nieuwe telefoon, probeert je aan te melden…
Waarom ‘Mobile first denken’ niet altijd is aan te raden…
Nee, dit gaat niet over ‘mobile first’ in de betekenis van het optimaliseren van webpagina’s voor een mobiele schermen. Wel gaat het over de inzet van smartphones binnen bedrijven. In dit geval in de autobranche. Vanuit de praktijk hebben we waargenomen dat daar niet altijd goed over nagedacht wordt. Al nieuwsgierig wat het is?
Een waargebeurd verhaal…
Voor een groot en bekend automerk mochten we advies uitbrengen rondom moderne telefonie. De aanleiding was dat twee divisies van elkaar gesplitst werden. Het was voor hen een geschikt moment om de hele IT infrastructuur opnieuw onder de loep te nemen, dus ook de telefonie. In de autobranche is het rechtstreekse contact met consumenten, maar ook bedrijven, van groot belang. Net zoals in veel andere branches overigens, waarschijnlijk ook bij jou.
Daarom leek het volgende logisch voor hen: Op de visitekaartjes van de accountmanagers moest het persoonlijke mobiele telefoonnummer staan. Vanaf nu geen 010, 020, of 030 meer, maar allemaal nummers die beginnen met 06. Zo persoonlijk mogelijk…
“Denk niet mobile first!”
Dat was in deze situatie onze waarschuwing. Met als belangrijkste actuele reden iets waar we in onze vorige blog over schreven: 20% van de medewerkers wisselden in 2022 van baan! Dat betekent dat met 1 van de 5 klanten binnen een jaar mogelijk slechter klantcontact is. Het mobiele nummer is persoonlijk en wordt in veel gevallen meegenomen. In het ergste geval naar de concurrent autodealer.
Ons advies rondom VoIP
Moderne telefonie via VoIP (Voice over IP) betekent dat je nog steeds elke medewerker een vast telefoonnummer kunt geven die verbonden is met een werkplek. Als de autoverkoper niet op zijn of haar werkplek zit, dan ben je nog steeds bereikbaar via de mobiele app van Teams en ben je bereikbaar ongeacht jouw locatie dus geen gedoe met (persoonlijke) 06-nummers meer. De klant hoeft geen 06-nummer te kennen. Bij uitdiensttreding behoud je als werkgever zelf controle over het vaste nummer en wijs je die toe aan zijn of haar vervanger. Het mobiele nummer van de nieuwe verkoper wordt aan de vaste werkplek gekoppeld. Zo blijft het klantcontact gewaarborgd, omdat de klant nog steeds naar hetzelfde vaste nummer belt.
Zijn je klanten en jezelf tevreden over de telefonische bereikbaarheid?
Zo niet, dan stellen we voor om samen een slimme ‘call-flow’ te maken. Het is prachtig dat er tegenwoordig digitale telefonie is, maar belangrijker is dat klantcontact is elke situatie optimaal en beschermd blijft. Wanneer en hoe wil jij bereikbaar zijn?
Daar denken we graag over mee.