Je herkent het vast wel: je hebt een nieuwe telefoon, probeert je aan te melden…
Weten hackers miljoenen Nederlanders binnenkort te vinden?
Waarschijnlijk wel helaas. Daarom willen we opnieuw aandacht vragen voor phishing. Er zijn redenen om aan te nemen dat er steeds meer privé- en bedrijfsgegevens afhandig worden gemaakt omdat hackers miljoenen Nederlanders via e-mail weten te vinden. En eenmaal binnen op de thuiswerkplek kan er ook naar bedrijfs- of klantgegevens gevist gaan worden. Wat is er aan de hand en waarom worden hackers steeds slimmer?
Een grootschalig datalek
Tientallen bedrijven, zoals VodafoneZiggo, ArboNed en NS doen klantonderzoek, om te meten hoe tevreden klanten over hun dienstverlening zijn. Daarbij gebruiken ze dezelfde software. Helaas is bij de leverancier van deze software een datalek ontstaan. Inmiddels hebben honderdduizenden Nederlanders een e-mail gekregen met de melding dat hun privégegevens gelekt zijn. Dus ook hun e-mailgegevens! Wie weet behoor je zelf ook tot deze groep. Je kunt het onder andere teruglezen in dit artikel van RTL Nieuws.
Meer gerichte phishingberichten
Hoe erg is het dat cybercriminelen mogelijk ook beschikken over jouw gegevens? Soms wordt daar laconiek op gereageerd: “daar kunnen ze niets mee, ik heb niets te verbergen” Maar de gevolgen kunnen groot zijn. Doordat hackers in het bezit zijn geraakt van miljoenen e-mailgegevens kunnen ze gerichter hun aanvallen uitvoeren en niets vermoedende mensen in hun val laten trappen. Ook jou kan het gebeuren, ondanks dat je denkt dat je altijd oplettend bent.
Helaas is er namelijk steeds meer technologie beschikbaar waarmee cybercriminelen zich kunnen voordoen als iemand anders. Bijvoorbeeld de directeur of manager van het bedrijf. Als cybercriminelen al via Deepfake onechte menselijke beelden kunnen samenstellen van iemand die echt bestaat, zoals de Paus of Donald Trump, dan is tekst of spraak slechts kinderspel voor hen om een andere identiteit aan te nemen. Op je hoede blijven dus en overigens niet alleen bij het openen van e-mailberichten, maar ook van WhatsApp berichten die je niet vertrouwd.
Vanuit de praktijk
Ook wij worden gebeld door klanten. “Ook ik heb ergens per ongeluk op geklikt, had ik dat mogen doen?” is een recente vraag vanuit de praktijk. Gelukkig werd er eerst telefonisch contact opgenomen en niet opnieuw dit bericht per e-mail gedeeld. Dat dit toch nog steeds weer blijft gebeuren, ondanks allerlei waarschuwingen, heeft wellicht te maken met psychologie: veel mensen willen niets missen en zijn gewend om snel te reageren. Onze conclusie: de te snel genomen actie is het echte gevaar.
Laat iedere medewerker eerst nadenken
Bewustwording. Dat is altijd het begin van een hogere mate van digitale veiligheid. Dat kan bereikt worden door iedereen te laten weten hoe je phishing kunt voorkomen. 5 manieren, die we eerder beschreven, brengen we graag opnieuw onder de aandacht. Deel ze uit aan medewerkers of print exemplaren hiervan uit, leg ze op werkplekken of hang ze op een centrale plek op.
Als je hulp hebt om dit actuele onderwerp intern nog beter op de kaart te zetten, neem dan contact met ons op.
In onrustige tijden kun je beter maar rust bewaren…