Je herkent het vast wel: je hebt een nieuwe telefoon, probeert je aan te melden…
Wie voert de regie over alles wat met jouw ICT te maken heeft?
Wat je nodig hebt om je dagelijkse werkzaamheden te verrichten moet er gewoon zijn. Maar ongemerkt heb je nogal veel aangeschaft. Je kunt niet (samen)werken zonder bedrijfsnetwerk, bekabeling, internet, software, hardware, apps, beveiligingsmaatregelen, on- en offline vergadermiddelen en clouddiensten. Bovendien heb je ook mensen nodig die je daarbij helpen als je vragen hebt of service nodig hebt. Maar wie voert er eigenlijk de regie?
Een belangrijke vraag om eens langer bij stil te staan, want een teveel aan informatie- en technologieleveranciers kan ook nadelen opleveren, zoals:
Verhoogde complexiteit: de valkuil van groeiende bedrijven
Het komt vaak voor dat bedrijven, vooral die sterk groeien, te maken krijgen met een toenemend aantal managers die onafhankelijk van elkaar technologie aanschaffen voor hun afdeling of business unit. Dit kan resulteren in overlappende functionaliteiten die al beschikbaar waren binnen het bedrijf. Het was alleen niet bekend. Daardoor wordt er weer een nieuwe leverancier aan boord gehaald. Vervolgens moeten applicaties van verschillende leveranciers aan elkaar geknoopt worden om afdelingen optimaal met elkaar samen te laten werken. Als dat niet mogelijk is ontstaat er ‘handmatig gedoe’. Over complexiteit gesproken…
Hogere kosten: de prijs van meerdere ICT-leveranciers
Het hebben van meerdere ICT-leveranciers kan leiden tot hogere kosten. Elke leverancier brengt zijn eigen licentiekosten, onderhoudskosten en ondersteuningskosten met zich mee. Bovendien kunnen er kosten ontstaan door het integreren van systemen van verschillende leveranciers en het beheren van meerdere contracten (lees vooral nog even door).
Gebrek aan consistentie en mogelijke veiligheidsrisico’s
Als er meerdere IT-leveranciers de regie voeren, op deelgebieden, dan kan dit leiden tot inconsistenties in termen van technologie, beveiliging en ondersteuning. De algehele efficiëntie en prestaties van de IT-systeem infrastructuur worden erdoor beïnvloed. Bovendien levert het een grotere kans op veiligheidsrisico’s op. Bij het hebben van te veel ICT-leveranciers kan het moeilijk zijn om de verantwoordelijkheid te bepalen wanneer zich problemen voordoen: de kans bestaat dat leveranciers bij een calamiteit naar elkaar gaan wijzen. Is het je nog duidelijk wie er de regie heeft?
Tijdverlies op het gebied van administratie en beheer
Administratieve afdelingen moeten tijd besteden aan het coördineren van meerdere leveranciers, op het gebied van facturatie, gemaakte afspraken en behaalde resultaten. Op het gebied van beheer kunnen integratieproblemen ontstaan tussen de verschillende IT-componenten en bovendien zul je ook moeten managen of al die leveranciers ook de meest actuele updates geïnstalleerd hebben.
Herkenbaar?
Na het lezen van deze blog kom je mogelijk tot de conclusie dat je ICT-landschap te complex geworden is, de kosten zijn toegenomen, er te veel collega’s mee bezig zijn en je niet met zekerheid kunt zeggen of alles wat je doet wel veilig is. Neem dan vooral contact met ons op.
NB: In de volgende blog zullen we de voordelen beschrijven om met een totaalleverancier samen te werken. We verklappen alvast dat we graag het stokje overnemen…