skip to Main Content
5 ICT Gerelateerde Uitdagingen Voor Mkb-ondernemers

5 ICT gerelateerde uitdagingen voor mkb-ondernemers

Het ‘nooit-meer-om-te-vergeten-jaar’ 2020 is alweer bijna achter de rug. De plannen voor 2021 worden gemaakt in directiekamers of gezamenlijk online op thuiswerkplekken. In veel gevallen konden we gelukkig doorwerken en bleek onze economie nog afhankelijker te zijn van moderne technologie dan we al dachten. Daarom is dit het moment om eens wat uitdagingen te benoemen…

Uitdaging 1: Digitale veiligheid

Dit jaar hebben we veel aandacht gevraagd voor digitale veiligheid, onder andere met het geven van tips met betrekking tot phishing. Cybercriminelen zijn steeds actiever, onder andere op minder goed beveiligde thuiswerkplekken. Hieraan gerelateerd ook deze oproep aan iedereen die nog van Office 2010 gebruikmaakt. Het einde van de Microsoft ondersteuning stopt namelijk per 13 oktober a.s. waardoor je onder andere geen beveiligingsupdates meer ontvangt. Upgrades zijn noodzakelijk om digitaal veilig te blijven werken. We helpen graag bij het inrichten van een veilige werkomgeving, waar die zich ook mag bevinden.

Uitdaging 2: De medewerker

Hoe vaak het onderwerp ‘aandacht voor de medewerker’ voorkomt valt niet te zeggen. Toch is het goed om er aandacht aan te (blijven) besteden. Zijn alle collega’s wel zo tevreden of is er sprake van een sociaal isolement op thuiswerkplekken? Maak het welzijn van medewerkers vooral bespreekbaar, want als individuele prestaties door telewerken lijken te verbeteren, wil dat nog niet zeggen dat zij gelukkig zijn. Check ook of iedereen wel met alle applicaties op de thuiswerkplek kan werken en of de juiste kennis aanwezig is. Natuurlijk kun je ook samen met ons de thuiswerk-check doen, want tevreden medewerkers leveren, over het algemeen, tevreden klanten op. Daarover gesproken…

Uitdaging 3: De communicatie met klant

Hoe zit het eigenlijk met het klantcontact? Als het goed is kunnen klanten jouw bedrijf goed bereiken, ook als er niemand op kantoor aanwezig is. De beste manier om dit te checken is het bellen van je eigen algemene nummer. Daarnaast kan de klant zich ook op andere plekken begeven dan gebruikelijk. Zorg ervoor dat mobiele telefoonnummers bekend zijn in CRM systemen of blijf bijvoorbeeld in contact, net zoals wij dat doen, door via LinkedIn en nieuwsberichten klanten op de hoogte te houden. Is jouw manier van klantcommunicatie flexibel en aangepast aan de huidige realiteit?

Uitdaging 4: Kostenbesparingen realiseren

Er zullen mkb-ondernemers zijn waarbij het noodzakelijk is om sterk op de kosten te letten en besparingen te realiseren. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld of je op maat applicaties laat bouwen of gebruik maakt van een platform waarin het merendeel van de benodigde functionaliteiten al in zit. Cloudontwikkelingen hebben dit mede mogelijk gemaakt en zorgen ervoor dat de kosten van onderhoud en IT beheer sterk zijn teruggedrongen.

Uitdaging 5: Modern en aantrekkelijk zijn voor de jongere generatie

Dit laatste aandachtspunt heeft ook met mensen te maken. In dit geval jonge mensen. Zij werken graag met apps, het liefst vanaf de smartphone of via andere moderne apparaten. Onze Surface Solutions zijn daar een prima voorbeeld van. Aantrekkelijk zijn voor de jongere generatie betekent openstaan voor andere manieren van samenwerken en te onderzoeken waar werkprocessen geoptimaliseerd kunnen worden. Wat je al jarenlang op een bepaalde manier gedaan hebt, kan ongetwijfeld beter.

Nog meer aandachtspunten?

Natuurlijk kunnen we er een paar vergeten zijn. We gaan er graag over in gesprek, omdat we ervan overtuigd zijn dat bijna elk project voor 2021 een ICT component heeft om mensen sneller, efficiënter en plezieriger te laten samenwerken.