Je herkent het vast wel: je hebt een nieuwe telefoon, probeert je aan te melden…
Belangrijke ICT-aandachtspunten voor een succesvolle scale-up
Er is een ouderwets spreekwoord dat veel startups niet omarmt hebben als het om ICT-technologie gaat: “Bezint eer ge begint.” Het betekent eerst goed nadenken voordat je iets doet. Het lijkt er echter vaak op dat veel startende ondernemingen halsoverkop technologie aanschaffen zonder een duidelijk beleid of een kritische beoordeling van de relevantie van deze investeringen. En wanneer een startup zich dan ontwikkelt tot een scale-up, worden er vaak belangrijke aandachtspunten zichtbaar, zoals:
De behoefte aan gemak en eenvoud
Misschien herken je dit scenario wel: in de afgelopen jaren is er niet voldoende tijd besteed aan het opstellen van beleid om de bedrijfsvoering gestroomlijnd te houden. Het gevolg is een lappendeken van software en apps die eerder verwarring dan helderheid brengen in de dagelijkse werkzaamheden. Sterker nog, er is ook nog eens van alles aan elkaar geknoopt, waar de logica inmiddels van ontbreekt of de persoon die het wel wist niet meer werkzaam is.
Onduidelijke bekabelingen en instabiele netwerkvoorzieningen
Veel mensen die onder hun bureau kijken zien een wirwar van kabels die niemand meer op een logische manier kan ontcijferen. Het zijn kabels waar geen touw meer aan vast te knopen is. Als er meer collega’s bijkomen dan neemt bovendien de druk op de netwerkvoorzieningen toe. Dit kan resulteren in trage, instabiele of niet werkende verbindingen. Het beste voorbeeld is ongetwijfeld de steeds uitvallende Wi-Fi verbinding, bijvoorbeeld tijdens het gebruik van Teams.
De onbeheersbaarheid van de hoeveelheid werkmiddelen – laptops, tablets en smartphones
Ondernemers die hun bedrijf zien groeien, van bijvoorbeeld vijf naar vijftig medewerkers, kochten bij de oprichting vaak via bekende online winkels. Profiteren van een lage prijs was vaak de reden, wat logisch is als je in de opstartfase zit. Alleen is inmiddels het aantal apparaten per gebruiker toegenomen en is het beheren en adviseren ervan een steeds grotere uitdaging. Want, wat moet je tegenwoordig aanraden aan je collega’s om te gebruiken?
De digitale veiligheid en informatiebeveiliging staat onder druk
Over dit aandachtspunt delen we graag iets vanuit de praktijk: vaak blijkt dat de veiligheid van de ICT-omgeving onvoldoende geregeld is. Een belangrijke reden hiervoor is dat de verantwoordelijkheid (toen het bedrijf nog klein was) in handen werd gegeven aan iemand die het ‘erbij’ deed. Wil je echter als scale-up op een veilige manier doorgroeien dan zul je over actuele kennis rondom cybersecurity moeten beschikken. Laat het niet over aan ‘een vriend’, de financieel directeur of iemand anders, zolang er geen gedegen kennis is.
Er ontbreekt structuur in de onderlinge communicatie
Bij dit aandachtspunt kan er sprake zijn van een generatiekloof. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld: Twee oprichters van een bedrijf zijn allebei de 40 gepasseerd. Ze zijn gewend om dagelijks door de eindeloze ‘e-mailinbox woestijn’ te akkeren. Zonder dat ze het weten communiceert een jongere generatie collega’s via andere digitale platforms waar ook bedrijfsinformatie in gedeeld wordt. Daar moet je dus met elkaar over in gesprek gaan of een goed advies over krijgen.
Wie helpt je met deze aandachtspunten?
Naarmate je groeit, komt er een moment waarop je hulp nodig hebt bij deze aandachtspunten. Dit leidt tot de bekende vraag: zelf doen of uitbesteden? Veel van onze klanten kiezen voor het laatste, deels vanwege een onafhankelijke blik, maar ook omdat het beheren en adviseren op het gebied van ICT tegenwoordig geen dagtaak meer hoeft te zijn. Bovendien is het onderhouden van de ICT-omgeving onze dagelijkse core business. Daardoor kunnen we ervaringen die we opgedaan hebben bij anderen ook bij jou inzetten voor nog veiligere en prettige werkomgevingen.