skip to Main Content
De Unieke Dynamiek Van Kleinere MKB-organisaties

De unieke dynamiek van kleinere MKB-organisaties

Hoe kun je het beste uitleggen waarom het zo prettig is om samen te werken met kleinere MKB-organisaties? Dat was de vraag die ik mezelf stelde voordat ik deze blog schreef. Ik realiseerde me dat het vooral draait om de manier waarop we met elkaar omgaan, het vertrouwen dat wordt geschonken, en vier uitspraken die ik (gelukkig) zelden hoor. Dit zijn ze: 

“Gaat u even in de ontvangstruimte zitten? Wilt u koffie terwijl u wacht?”

Ik moest lachen om de eerste uitspraak die ik noteerde, want dit gebeurt bijna nooit. Het tegenovergestelde is vaak waar. Onlangs was ik bij een klant waar ik al jaren kom, en er werd me geen koffie aangeboden. Dat kun je zien als ongastvrij, maar ik zie het anders. Zelf je koffie mogen pakken, terwijl je niet op de loonlijst staat, is een groot compliment. Daarom loop ik bij de meeste van mijn klanten direct door naar mijn bestemming en begroet ik de receptioniste simpelweg met “goedemorgen, goedemiddag, of “goedenavond.”

“Mag ik uw diploma’s en referenties even inzien?”

Gelukkig wordt dat zelden gevraagd door mijn MKB-klanten. Natuurlijk beschik ik over Microsoft-certificaten, uitgebreide ICT-kennis en jarenlange ervaring in het veld. Dat formele ‘controleren’ en ‘vooraf wantrouwen’ dat je bij grotere organisaties soms tegenkomt, ervaar ik bijna nooit. Het betekent vooral dat zowel vertrouwen als verantwoordelijkheid worden gegeven, en dat is precies hoe ik het zie. Er is wat mij betreft geen betere manier om een relatie te beginnen, en dit geldt niet alleen in een zakelijke context…

“Ik verzoek u om u aan uw opdracht te houden.”

Ik noem ze zelf ‘proceduredenkers’ of ‘procedurevolgers,’ en je herkent ze vast ook wel in je omgeving. Het zijn mensen die niet buiten de kaders kunnen denken en zich strikt aan de opdracht houden. In de MKB-bedrijven waarvoor ik werk, ervaar ik dat nauwelijks. Het plezierige van werken voor (kleinere) MKB-organisaties is dat elke dag anders is. Bijvoorbeeld, als er een e-mailstoring wordt gemeld, kan er op dezelfde dag iemand anders een probleem hebben met een beschadigde kabel of een niet-werkende monitor. De enige opdracht waaraan ik me houd, is dat de ICT-omgeving draait zoals is afgesproken wanneer ik het pand verlaat. “Kun je ook even naar het geluid in de vergaderzaal kijken?” is ook zo’n verzoek waar ik graag op inga.

“Gaat u nu alweer weg?”

Werken in kleinere organisaties is ook plezierig omdat je hierdoor veel ervaring opdoet. Bij grotere organisaties worden ICT-medewerkers vaak de hele dag ingezet. In mijn situatie zal niemand een opmerking maken als ik het pand verlaat. Ik zeg alle mensen die voelen als collega’s, waaronder de receptionist(e), gedag en ga aan de slag bij een andere klant. Geen strikte werkuren, maar wel het voordeel dat elke dag anders is en je flexibel kunt zijn voor klanten die je nodig hebben.

Hoe werk jij graag samen met je ICT-partner?

Als je net als ik niet alles in een vaste, minder menselijke vorm wilt gieten, dan passen we mogelijk bij elkaar. Neem contact op als je daar eens over door wilt praten.

De koffie staat klaar, thee ook.

Bram Aupers – Eigenaar BCMD