Je herkent het vast wel: je hebt een nieuwe telefoon, probeert je aan te melden…
Een opfrisbeurt voor jouw ICT omgeving? 5 signalen voor een update
Alles waarin geïnvesteerd is op het gebied van informatie en communicatie moet voor je werken: eerst de mens, dan pas de techniek is wat ons betreft de logische volgorde. Maar ervaren jij en je collega’s dat ook zo? Er zullen ongetwijfeld redenen zijn voor verbetering. Dit zijn vijf mogelijke signalen om je ICT omgeving weer eens een opfrisbeurt te gunnen.
Slechte integratie met moderne technologieën
Slechte integratie is een uitdaging die in de praktijk vaak voorkomt, omdat er in de loop van de jaren allerlei verschillende systemen en applicaties ontstaan zijn die elkaar slecht verdragen. Gegevens kunnen onderling niet worden uitgewisseld omdat er bijvoorbeeld verschillende programmeertalen of dataformaten zijn. Ook zijn traditionele (legacy) systemen lang niet altijd geschikt voor mobiele integratie. Is er bij jou een applicatie aan te wijzen waar je onderweg geen toegang tot hebt, maar wat je wel zou willen?
Niet snel genoeg kunnen werken
Hierbij kan het gaan om trage prestaties op het gebied van up- en downloaden van informatie. Dan moet er iets gedaan worden aan de snelheid van het netwerk. Het beheer en onderhoud van het (draadloze) netwerk kunnen we overigens verzorgen in een volledig gemanagede omgeving. Ook kun je bij onvoldoende snelheid denken aan inefficiënte handelingen, waar constant van het ene naar het andere scherm moet worden gewisseld. Kan het slimmer? Het blijkt vaak het onderzoeken waard.
Interne klachten
Een logisch signaal, dat je toe bent aan een update, is als er steeds meer slechte gebruikerservaringen worden gemeld. Het zijn gebruikers die klagen over onvoldoende gemak, snelheid en toegankelijkheid, of andere complexiteiten die ze tijdens hun dagelijkse werkzaamheden ervaren. De tip die we hebben is om periodiek, minimaal een keer per jaar, de tevredenheid van gebruikers te meten.
Beperkte ondersteuning vanuit leveranciers
De meeste IT leveranciers hanteren een ‘cloud first’ strategie. Dat betekent dat de support (ondersteuning) vooral gegeven wordt op hun applicaties in de cloud en er geen of beperkte support wordt gegeven aan applicaties die in de eigen serverruimte staan (on premise). Dat brengt ons gelijk bij het volgende signaal:
Onzekerheid over de digitale beveiliging
Veel bedrijven zijn toe aan een opfrisbeurt als het om beveiliging gaat. Zo’n 20% van de mkb-bedrijven in Nederland loopt een serieus risico blijkt uit een artikel van BNR Nieuwsradio. Zelf over actuele kennis en kunde beschikken, voor het uitvoeren van de juiste updates en patches, wordt steeds uitdagender. Ga bij twijfel altijd in gesprek om te bepalen of jouw ICT omgeving op het gebied van veiligheid toe is aan een update.
Nog meer signalen voor een opfrisbeurt…
…natuurlijk zijn die er. Bijvoorbeeld als klanten ontevreden zijn, of meer van je verwachten. Of dat je merkt dat er binnen jouw bedrijf nog veel handmatige handelingen voorkomen. Neem contact met ons op als je hulp nodig hebt om slimmer, veiliger en plezieriger samen te werken.