Je herkent het vast wel: je hebt een nieuwe telefoon, probeert je aan te melden…
Hoe bepaal je wat noodzakelijk, nuttig of onverstandig is als het om IT investeringen gaat?
Onderzoeksbureau Gartner* voorspelt dat consumenten en bedrijven in de EMEA-regio dit jaar 3,7 procent meer uitgeven aan IT. In tijden van hoge inflatie wordt er vaak meer geïnvesteerd in IT en digitale transformatie. Daarom geven we eens wat richtlijnen waar het interessant is om je geld aan uit te geven: wat is noodzakelijk, nuttig of onverstandig?
Noodzakelijk
Natuurlijk is elk bedrijf anders, maar noodzakelijke investeringen zijn IT- investeringen die zich dubbel en dwars terugverdienen. Het zijn investeringen die een bijdrage leveren aan jouw primaire proces en de gekozen strategie. Drie voorbeelden: voor een fabrikant kan het tooling zijn om actueel inzicht te krijgen in beschikbare voorraden, voor een online webshop zal het kunnen gaan over gebruiksvriendelijke interfaces of bestelapps die nieuwe klanten aantrekken. Voor een innovatief bedrijf kan het software zijn waarmee sneller gebouwd kan worden dan de concurrent.
Wat ook noodzakelijk is voor ieder mkb-bedrijf is het investeren in digitale veiligheid. Vooral omdat een cyberaanval tijdelijk of langdurig je bedrijf plat kan leggen en bovendien kan zorgen voor een hoge boete of klantverlies. Dat niet iedereen op het gebied van veiligheid in de voorhoede loopt beschreven we al eerder in deze blog.
Nuttig
Veel bedrijven zijn digitaal getransformeerd en werken inmiddels in de cloud. Nuttig is het om te onderzoeken welke IT oplossingen zorgen voor een verdere digitale optimalisatie. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden naar het nog beter beschikbaar stellen van informatie door middel van gecentraliseerde, op cloud gebaseerde, databases. Dat is nuttig, omdat het hybride werken op veel plekken gezorgd heeft voor versnippering en mogelijk onveilige situaties. Nuttig is ook om je te concentreren op datgene wat onnodig repeterend is, door het automatiseren van veelvoorkomende handelingen. Het scheelt tijd, dus geld. Tot slot de vraag wat je met kunstmatige intelligentie doet? AI (artificiële intelligentie) helpt mensen om te leren, te redeneren, te plannen en te voorspellen. Het is al beschikbaar in je bestaande cloudomgeving, het is nu het moment om ervan te profiteren.
Onverstandig
Wat onverstandig is hangt ook af van het type bedrijf dat je bent. Maar algemeen genomen: onverstandig is alles wat je onnodig geld kost. Het kan bijvoorbeeld gaan om teveel eigen IT-beheer, door het in stand houden van een eigen serverpark, wat tegenwoordig met cloudoplossingen en extern beheer niet meer nodig is. Onverstandig is ook door businessapplicaties te gebruiken die niets of nauwelijks iets opleveren. Maar ook iets ongewenst, zoals ‘niet bereikbaar zijn’ is onverstandig, terwijl dat met software tegenwoordig 24/7 kan. Chatbots of VoIP zijn dan verstandige oplossingen.
In gesprek over noodzakelijk, nuttig of onverstandig?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek om kostenbesparingen te ontdekken of IT investeringen die voor jou geld opleveren.
*Gebruikte bron: Dutch IT Channel