Je herkent het vast wel: je hebt een nieuwe telefoon, probeert je aan te melden…
Je businessplan aan het maken? 6 prangende vragen voor 2022
Ondernemen is uitdagend in een jaar dat alles anders was dan normaal. Daarom lijkt het zinvol om bij het maken van plannen voor 2022 ook niet van ‘het normale’ uit te gaan. Voor zover dat bestaat. Daarom hebben we deze zes prangende vragen voor 2022 geformuleerd. Hopelijk helpen ze bij het nemen van de juiste beslissingen.
Vraag 1: Keren we weer massaal terug naar kantoor?
Aan de files te zien lijkt het erop dat een groot gedeelte van de werkende bevolking weer naar kantoor gaat. Maar waarom eigenlijk? Het zal waarschijnlijk vooral een sociale reden hebben; we hebben elkaar gemist. Het zou kunnen zijn dat dit van tijdelijke aard is. Uit een groot onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt namelijk dat thuiswerken een blijvertje is. We gaan het zien…
Vraag 2: Wat doe ik zelf en wat besteed ik uit?
Dit is altijd een uitdagende vraag. Kleinere organisaties kennen wellicht geen honderd procent fte invulling van bijvoorbeeld een marketing- of IT medewerker. Waarom dit zo is leggen we uit aan de hand van een voorbeeld: Als hard- en software steeds betrouwbaarder zijn, complexiteiten door Cloud vereenvoudigd worden en er minder vragende collega’s op kantoor zijn, dan komt er wellicht een moment om het IT beheer als service in te kopen. Door het IT beheer niet meer zelf te doen blijft er tijd over om zich te richten op innovatie, AI, data, het verbeteren van business processen en nog heel veel meer.
Vraag 3: Investeer ik in kantoorwerkplekken of in eindgebruikers?
In een vorige blog hebben we ook aandacht gegeven aan deze vraag. Het is interessant om jezelf de vraag te stellen of het budget van 2022 vooral besteed wordt aan werkvoorzieningen op kantoor, of aan de eindgebruiker die vaker thuis aan het werken is. De conclusie kan zijn dat het ‘denken in kantoorwerkplekken’ onnodige kosten met zich meebrengt. Kijk maar naar:
Vraag 4: Hoeveel vierkante meters heeft de organisatie nodig?
Deze prangende vraag is gerelateerd aan vraag 3. Er zijn bedrijven die besloten hebben dat ‘het kantoor’ vooral een inspiratieplek moet zijn. Werken kun je namelijk ook thuis, vinden zij. Dat grote werkgevers kantoorruimte gaan schrappen kun je onder andere teruglezen in dit artikel van de NOS. Wie weet kunnen lege bedrijfsgebouwen omgebouwd worden tot broodnodige (sociale) huurwoningen, maar dat ter zijde…
Vraag 5: Hoe behouden we de teamspirit?
Dat het behouden van de groepsdynamiek en teamspirit uitdagend is lazen we in een recent artikel van Metro. Dat betekent voor werkgevers dat er vaker nagedacht moet worden over manieren om loyaliteit bij medewerkers te behouden. Het is minimaal weer tijd voor een bedrijfsuitje, maar je kunt de teamspirit natuurlijk ook verhogen door online contact niet alleen te gebruiken voor vergaderingen. Speel eens een online game met elkaar.
Vraag 6: Hoe blijven we onderling veilig samenwerken?
Als het hybride werken blijvend is dan zal er nog meer gedaan moeten worden aan bewustwording rondom cybercrime. Het ‘altijd en overal werken’ moet immers overal veilig zijn. Een eerste start is het delen van deze blog met jouw medewerkers. Maar natuurlijk praten we graag hier met je over door.