skip to Main Content
Lekker De Zon In! 7 Tips Om Efficiënter Te Werken

Lekker de zon in! 7 tips om efficiënter te werken

Hoe is het met je? Als je dat aan iemand vraagt is de kans groot dat je ‘druk, druk, druk’ als antwoord krijgt of iets wat daarop lijkt. Te weinig tijd voor je gezin, vrienden, je huisdier of jezelf is bij veel mensen herkenbaar. Maar is het niet zo dat we vaak elkaar druk maken? Daarom begin ik met een confronterende eerste tip om efficiënter te werken:

Tip 1: Zet je smartphone eens een uurtje uit!

Pfff…het zal niet meevallen, maar je kunt echt veel beter doorwerken zonder belgeluid of hinderlijke notificatiegeluiden van WhatsApp berichten. Er zijn nu eenmaal werkzaamheden die om 100% concentratie vragen. Als we het allemaal zouden doen dan neemt onze gezamenlijke productiviteit enorm toe.

Tip 2: Automatiseer repeterende werkzaamheden

Met alle plezier helpen we je daarbij. Wist je bijvoorbeeld dat er hele handige Microsoft templates te downloaden zijn? Dan hoef je niet zelf tijd te besteden om iets telkens opnieuw te ontwerpen. Maar het kan ook zo zijn dat er ergens een workflow te automatiseren valt.

Tip 3: Zorg voor overzicht op één plek

Centraliseer waar mogelijk. Gebruik bijvoorbeeld zo min mogelijk verschillende e-mailadressen die allemaal hun eigen ‘calendar’ hebben, want dan bestaat de kans dat je een afspraak of taak vergeet of  in tijdnood raakt. Daarnaast zijn er klanten die Microsoft Teams als centrale hub gebruiken, maar ook klanten die altijd de Microsoft To Do-app bij zich dragen.

Tip 4: Deel je tijd eens anders in

Ken je de situatie dat je eens vroeg in de morgen opstond, aan het werk ging, en daardoor een prima werkdag had? Het voordeel is namelijk dat je vroeg in de ochtend minder gestoord wordt, tenzij er een kraaiende haan naast je woont. Een ding is zeker, je houdt meer tijd over om later die dag de zon in te gaan.

Tip 5: Bundel gelijksoortige werkzaamheden

Offertes maken, facturen sturen, klanten bellen, presentaties uitwerken…Als je eenmaal in de flow zit dan gaat het je steeds beter af. Bundel en hou eens wat langer focus op datgene wat je aan het doen bent.

Tip 6: Ruim je (digitale) rommel op

Niet voor niets wordt dat als kind al tegen je gezegd; opruimen! Het geeft rust in je hoofd wat je weer energie geeft om te werken. Wedden dat je efficiënter werkt als je eens wat sub-mappen in je Windows Verkenner zou verwijderen? Structuur aanbrengen; ook daar mag je met ons voor contact opnemen.

Tip 7: Verstook minder benzine

Dat heeft natuurlijk te maken dat je na moet blijven denken of het perse nodig is om de auto naar kantoor te pakken. Hybride werken zal hopelijk blijven en bovendien blijven we de zon met deze laatste tip nog vaker zien.

Natuurlijk zijn er nog tientallen manieren om efficiënter te werken. Zullen we ze eens bespreken, bijvoorbeeld op een zonnig terras?