Laatst sprak ik een ondernemer die blij was hoe goed het aannemen van medewerkers ging.…
Waar ligt voor jou een grens als het om AI gaat?
Ons dagelijkse leven wordt steeds meer gedomineerd door technologie, maar het zijn vooral de recente AI-ontwikkelingen die de wereld op haar grondvesten doet schudden. Dialogen voeren met gebruikers gebeurt onder meer door middel van ChatGPT. Het is de technologie die ook al in een groeiend aantal Microsoft-diensten is opgenomen, zoals Bing, Outlook en Windows. Maar als een computer alles weet, waar blijft dan de menselijke verwondering en de reden om te leren? Er zijn meer vragen…
Schiet IT in z’n eigen voet?
Als leverancier van IT Cloud Solutions, waaronder die van Microsoft, houdt deze vraag ons bezig. Vooral omdat AI-technologie ook ervoor zorgt dat software ontwikkelen, het coderen, niet meer door mensen hoeft plaats te vinden: het is de software zelf die software ontwikkelt. Betekent dit dat Software Developers binnenkort niet meer bestaan? Het futuristische beeld waarbij robots de wereld grotendeels hebben overgenomen lijkt daarmee ineens dichterbij gekomen te zijn.
Wat zijn de effecten van AI op andere menselijke werkzaamheden?
Kunstmatige intelligentie is nu al concurrerend op het gebied van menselijke taken. Deze tekst is namelijk nog door een mens geschreven, maar de vraag ‘waar ligt voor jou de grens als het om AI gaat? had ook aan ChatGPT gesteld kunnen worden. Dat deden we daarom ook. Dit is het antwoord wat we van deze intelligente chatbot kregen:
Als een AI-model dat is ontworpen om een bepaalde taak uit te voeren, zoals het spelen van een spel of het vertalen van tekst, goed presteert en nuttig is voor de mensheid, dan zie ik daar geen probleem in.
Maar er zijn een paar gebieden waar ik denk dat we moeten oppassen. Ten eerste moeten we ervoor zorgen dat we de ethische implicaties van AI volledig begrijpen en dat we ons ervan bewust zijn dat AI-systemen vooroordelen kunnen hebben als ze worden getraind op gegevenssets die bevooroordeeld zijn. We moeten er ook voor zorgen dat AI niet wordt gebruikt om mensen te discrimineren, te volgen of te controleren.
Ten tweede moeten we ons afvragen of we het gebruik van AI in bepaalde gebieden moeten beperken, zoals in beslissingen die het leven van mensen beïnvloeden, zoals medische diagnoses of rechterlijke uitspraken. In dergelijke situaties moeten we er zeker van zijn dat de AI-systemen transparant zijn en dat mensen begrijpen hoe ze werken.
Kortom, ik denk dat we de ontwikkeling en toepassing van AI moeten bevorderen, maar we moeten er ook voor zorgen dat we de ethische implicaties en potentiële gevaren begrijpen en actief werken aan het verminderen van risico’s en het maximaliseren van de voordelen.
Voor de volledigheid is er bij de schuin afgedrukte tekst geen mens aan te pas gekomen.
Kanttekeningen bij AI-technologie
De vraag is of het antwoord van ChatGPT hetzelfde blijft als je dezelfde vraag een paar maanden later stelt. Waarschijnlijk niet. Dus hoe bepaal je dan de waarheid? En hoe weet je of een gegevensset mogelijk bevooroordeeld is en wie bepaalt dat dan? Het houdt veel mensen bezig, zelfs zo erg dat experts oproepen om de ontwikkeling van AI voor minimaal 6 maanden te pauzeren. (Bron: RTL Nieuws)
Het behouden van menselijke interactie
Wellicht hebben dit soort AI-ontwikkelingen wel een positief effect, namelijk dat er nog meer behoefte zal komen om menselijke interactie te behouden en van elkaar te leren. Anders krijgen we een wereld waarin we zelf niets meer hoeven te doen en robots uiteindelijk met elkaar gaan praten. Het bepalen van ethische implicaties en potentiële gevaren is volgens mij iets wat we beter aan het menselijke brein kunnen overlaten.
Waar ligt voor jou een grens als het om AI gaat?
We gaan er graag met je over in gesprek. Gewoon met een kop koffie.