Je herkent het vast wel: je hebt een nieuwe telefoon, probeert je aan te melden…
Wat bepaalt het DNA van jouw bedrijf?
Dat was zo ongeveer de vraag die ik recent van een mogelijk nieuwe klant kreeg. Sowieso een interessante vraag voor elke ondernemer om eens wat vaker bij stil te staan. Hou je bijvoorbeeld van menselijk of geautomatiseerd contact? Het heeft ook iets ‘elevator-pitch-achtigs’, waarbij je in een hele korte tijd moet kunnen vertellen waar je voor staat en wat je unieke waarde is. Daarom heb ik geprobeerd het eens op te schrijven. Dit waren zo ongeveer mijn antwoorden:
“Ik wil klanten bedienen op een manier die ik zelf ook verwacht”
Het DNA van bedrijven waar ik zelf ook graag zaken mee doen heeft te maken met zaken als afspraken nakomen, echte verdieping in elkaar, op zoek gaan naar de vraag achter de vraag en niet op voorhand datgene aanbieden wat je zogezegd ‘op de plank’ hebt liggen. Goed luisteren, transparant zijn, maar ook zeggen waar het op staat horen daar wat mij betreft bij. Het kernwoord daarbij is: VERTROUWEN.
“Mijn keuze is bewust om niet te groot te worden”
Eerlijkheidshalve wilde ik dat vroeger wel, maar ik heb me op tijd bedacht. Als je ervoor kiest om kleiner te blijven dan kennen klanten je persoonlijk. De kans dat klanten ‘een nummer’ worden bestaat niet. Hier zijn kernwoorden: OPRECHTE AANDACHT. Bovendien kun je indien nodig, ‘groter zijn’. Dat betekent bijvoorbeeld gebruikmaken van externe collega’s in de branche, maar ook het terug kunnen vallen op de expertise van vooraanstaande leveranciers. Veel klanten kennen BCMD door het leveren van Microsoft oplossingen, maar we leveren bijvoorbeeld ook Adobe licenties als klanten dat nodig hebben.
“Onder spanning werken daar ga ik goed op”
Wat ook in het DNA zit heeft met spanning te maken; ik zoek het graag op. Want wat is er nu uitdagender als een klant met een probleem zit, soms zelf met de handen in het haar, en jij kunt het oplossen? Zonder dat zou werken in de ICT maar saai zijn. Dus kom maar op met je vragen als je er zelf of een andere leverancier niet uitkomt. Voldoening ervaar ik pas als iets gelukt is. Het kernwoord hier? UITDAGINGEN. Je moet ze aan durven gaan.
“Succes betekent dat je bereid bent mee te denken in alle situaties”
FLEXIBILITEIT is waar ik het hier over heb. Net als in een huwelijk of partnerschap zijn er goede en slechtere tijden. Daarom moet je bereid zijn om in alle situaties mee te veren. Op die manier bouw je langdurige relaties. Vanuit eigen ondernemerschap en goed overleg kom je er vaak wel uit is mijn ervaring. Beslissingen nemen blijkt voor kleinere partijen vaak eenvoudiger te zijn: je bent er namelijk zelf voor verantwoordelijk en je hoeft er niet de hiërarchie van management voor te doorlopen.
“Persoonlijk contact prefereer ik boven processen”
Het laatste onderdeel van mijn DNA maak ik duidelijk aan de hand van een waargebeurd verhaal: Een financieel manager, van een belangrijke klant, wilde vanaf zijn vakantieadres toegang tot het bedrijfsnetwerk. Alleen lukte het hem niet, terwijl het om iets extreem belangrijks ging. Op dat moment begrijpt een mens de urgentie; ik besloot het probleem direct op te lossen. Het volgen van ‘een procedure’ had bij velen het aanmaken van een serviceticket ingehouden en onzekerheid over wanneer het probleem zou zijn opgelost. Zeker niet handig vanaf een vakantieadres. DENKEN EN DOEN, is waar ik graag mee afsluit.
Wat is het DNA van jouw bedrijf?
Wie weet is er wel een match en blijken we veel gelijke genen te hebben. Neem om het te onderzoeken contact met ons op of lees desgewenst nog deze gerelateerde blog. Alles tot in de puntjes vastleggen kan namelijk heel beklemmend zijn….
Bram Aupers – Eigenaar BCMD